Články

Narativismus

Ještě jste nikdy neslyšeli o narativismu, nebo jste o něm něco zaslechli, a pořád si nejste jisti, co to přesně je? Potom je následující článek přesně pro vás. Pokusím se vám na následujících řádcích jednoduše a nenásilně vysvětlit, co se pod tímto cizím termínem skrývá a proč vyvolal u mnoha hráčů takový ohlas.

Narativismus je herní styl, který preferuje určitý herní přístup. Pokud se v oblasti RPG pohybujete už nějakou dobu, asi jste už o herních stylech něco zaslechli. Hráči se často zaměřují na určitý styl a za tu dobu, co se RPG vyvíjí, vzniklo mnoho různých stylů. Například tzv. Hard-core roleplaying, kdy hráči preferují dramatické ztvárnění postavy, nebo hack ‚n‘ slash, který je zaměřen na boj a akci. Narativismus je herní styl, který se objevil před nedávnou dobou a zaměřuje se na tvorbu zajímavého příběhu. Je to způsob hraní, který se v poslední době stal u mnoha hráčů velmi populární. Nejen proto, že podporuje tvorbu příběhu, ale také z důvodu mnohdy nových a hlavně zajímavých přístupů jak hrát. Díky tomu mnoha hráčům nabízí něco nového, zatímco jiným ukazuje přesně to, co ve svém hraní dlouho hledali.

Podstatou narativismu je určité téma, na které se hráči společně zaměřují a rozvíjejí. Téma příběhu je určeno většinou před hrou ale samotná podoba příběhu nikoliv. Ta se vytváří až během hry právě tím, jak hráči dané téma rozvíjejí a jaká rozhodnutí jejích postavy činí. Aby byl výsledek zajímavý, hra by měla dávat rady, jak na to. Jednou ze základních technik je rozvíjení nějakého morálního dilematu, jehož přítomnost ve hře dává příběhu hloubku a jehož zvažování vede k nějakému rozhodnutí postavy, které dál někam příběh nasměruje. Jde o příběh, který je nějak tematicky zaměřený a zároveň úzce spojený s postavami. Hráči se tedy během hry stávají nejen herci a diváky, ale mohou se stát i skutečnými a právoplatnými autory dobrého příběhu. Odměnou jim ve výsledku potom jsou příběhy podobné těm, které znají z ze svých oblíbených knih nebo filmů, nebo takových příběhů o nichž vždy snili.

- Pavel Kechajov 16.12.2007

<< zpět na články

 

© Midnight Theatre