Články

Představení Střepů snů

Úvod

Rádi bychom vám představili českou vyprávěcí stolní hru – Střepy snů, kterou právě vyvíjíme. Ubíráme se směrem moderního designu takzvaných role-playing games (RPG). V českém jazyce je k dostání jen několik RPG titulů, nicméně žádný z nich není zaměřen na vyprávění a přímou podporu příběhu. Náš tým, pracuje na hře, která si klade za cíl maximálně podporovat příběh a role hráčských postav.
Hrám s podobným herním přístupem se říká vyprávěcí, neboli narativní a lze je v českém jazyce sehnat jen v podobě netištěných volně šířitelných překladů. Žádná taková hra u nás zatím knižně nevyšla.
Střepy snů budou hra o lidech, kteří mají své sny a velké cíle a na cestě za jejich naplněním prožívají nezapomenutelné příběhy. Budete hrát o jejich úspěších a tragédiích, vaše postavy se budou muset každou chvíli rozhodovat, co je pro ně v životě důležitější.
Často se budete sami sebe ptát: „Kam až dokážu zajít a co všechno mě to bude ještě stát?“ Střepy budou o lidských touhách, o moci a o překonávání sebe sama a věřte, že životy postav nebudou jednoduché, nicméně o to zajímavější.

ilustrace

 

Systém

Hra je navrhována tak, aby co nejvíce umožňovala a podporovala filmové příběhy. Ve Střepech dostanete opravdu prostor pro svoji fantazii, ale když bude třeba, hra vás bude motivovat a vaši představivost podporovat. V naší hře můžete být, kým chcete, můžete umět, co chcete a hrát o čem budete chtít. Jediným limitem budou vaši spoluhráči a touha po kvalitním zážitku ze hry.
Příběh, který budete vyprávět, bude opravdu o vaší postavě a postavách ostatních hráčů. Postavy a jejich role v příběhu jsou ve Střepech snů středobodem všeho stejně jako ve filmu. Přesto nemusíte věnovat přípravě postav zbytečně mnoho úsilí, protože je budete tvořit z velké části až při hře.
Střepy snů nejsou o soutěži mezi hráči, ani o vítězství, ale o maximálním prožitku ze hry. Úspěch nezávisí na tom, jak dokonale vyřeší vaše postava situaci, hlavním měřítkem je zajímavost řešení. I hloupá postava bude hrát roli v příběhu stejně dlouho jako intelektuál a klidně i úspěšněji.
Jako hráči budete moci velmi často a intenzivně zasahovat do příběhů svých postav. Vy sami se budete velkou měrou podílet nejen na hraní, ale také na vyprávění příběhu. A my vám ukážeme jak na to.
Systém Střepů snů využívá pouze šestistěnných kostek a pracuje na principu vyhodnocování konfliktů. Bude obsahovat několik moderních navzájem provázaných narativních mechanik a technik, které slouží k podpoře vašeho hraní.

Prostředí

Systém je navrhován co nejuniverzálněji, aby se v něm daly hrát všechny příběhy. Přesto jsme jej vyprofilovali směrem k dramatickým, emotivním, hororovým až psychedelickým příběhům. Než začnete Střepy snů hrát, sami si spolu s ostatními hráči určíte, v jakém prostředí a jaký příběh byste rádi hráli, a sami zvolíte postavy.
Svět Střepů snů je velmi podobný tomu našemu, jen v něm mají příběhy větší váhu. V tomto světě platí jedno pravidlo – takřka nic není nemožné, jen je to proklatě drahé. Proto součástí vaší hry mohou být vzácné technologie, okultní prvky, božstva a magie, výsledky biochemických pokusů, hororové noční můry a i vyplnění některých vizí o budoucnosti lidstva. Prostě věci, na kterých staví dnešní populární filmy. Vše bude podáno na podnose plném možností obložených inspirací a zakrytých rouškou tajemství.
V knize bude také popsáno, jaká prostředí pro hru jsou vhodná, jak s nimi pracovat a jak pro ně vybírat vhodné postavy. Budete mít k dispozici dostatek inspirace podpořené texty, ilustracemi i příběhy, které se budou celou knihou proplétat.

Návody

V koncepci projektu máme pevně zakotveno, že v knize bude dostatek návodů, teoretických textů a příkladů, aby byla hra pochopitelná i pro lidi, kteří nic podobného nikdy nehráli. Nezapomínáme ani na zkušené hráče a snažíme se do hry vnášet co nejvíce ze svých zkušeností z mnohaletého hraní a práce na jiných hrách, stejně tak jako studiem myšlenek jiných tvůrců a RPG teoretiků.

 

- Matouš Ježek 12.12.2007

<< zpět na články

 

© Midnight Theatre