Články
Představení Střepů snů
Úvod
Rádi bychom vám představili českou vyprávěcí stolní hru – Střepy snů,
kterou právě vyvíjíme. Ubíráme se směrem moderního designu takzvaných role-playing
games (RPG).
V českém jazyce je k dostání jen několik RPG titulů, nicméně žádný z nich
není zaměřen na vyprávění a přímou podporu příběhu. Náš
tým, pracuje na hře, která
si klade za cíl maximálně podporovat příběh a role hráčských postav.
Hrám s podobným herním přístupem se říká vyprávěcí, neboli narativní
a lze je v českém jazyce sehnat jen v podobě netištěných volně
šířitelných překladů. Žádná taková hra u nás zatím knižně nevyšla.
Střepy snů budou hra o lidech, kteří mají své sny a velké cíle a na cestě
za jejich naplněním prožívají nezapomenutelné příběhy. Budete hrát o jejich
úspěších a tragédiích, vaše postavy se budou muset každou chvíli rozhodovat,
co je pro ně v životě důležitější.
Často se budete sami sebe ptát: „Kam až dokážu zajít a co všechno mě to
bude ještě stát?“ Střepy budou o lidských touhách, o moci a o překonávání
sebe sama a věřte, že životy postav nebudou jednoduché, nicméně o to zajímavější.
Systém
Hra je navrhována tak, aby co nejvíce umožňovala a podporovala filmové
příběhy. Ve Střepech dostanete opravdu prostor pro svoji fantazii, ale když
bude třeba, hra vás bude motivovat a vaši představivost podporovat. V naší
hře můžete být, kým chcete, můžete umět, co chcete a hrát o čem budete chtít.
Jediným limitem budou vaši spoluhráči a touha po kvalitním zážitku ze hry.
Příběh, který budete vyprávět, bude opravdu o vaší postavě a postavách ostatních
hráčů. Postavy a jejich role v příběhu jsou ve Střepech snů středobodem
všeho stejně jako ve filmu. Přesto nemusíte věnovat přípravě postav zbytečně
mnoho úsilí, protože je budete tvořit z velké části až při hře.
Střepy snů nejsou o soutěži mezi hráči, ani o vítězství, ale o maximálním
prožitku ze hry. Úspěch nezávisí na tom, jak dokonale vyřeší vaše postava
situaci, hlavním měřítkem je zajímavost řešení. I hloupá postava bude hrát
roli v příběhu stejně dlouho jako intelektuál a klidně i úspěšněji.
Jako hráči budete moci velmi často a intenzivně zasahovat do příběhů svých
postav. Vy sami se budete velkou měrou podílet nejen na hraní, ale také
na vyprávění příběhu. A my vám ukážeme jak na to.
Systém Střepů snů využívá pouze šestistěnných kostek a pracuje na principu
vyhodnocování
konfliktů. Bude obsahovat několik moderních navzájem provázaných narativních
mechanik a technik, které slouží k podpoře vašeho hraní.
Prostředí
Systém je navrhován co nejuniverzálněji, aby se v něm daly hrát všechny
příběhy. Přesto jsme jej vyprofilovali směrem k dramatickým, emotivním,
hororovým až psychedelickým příběhům. Než začnete Střepy snů hrát, sami
si spolu s ostatními hráči určíte, v jakém prostředí a jaký příběh byste
rádi hráli, a sami zvolíte postavy.
Svět Střepů snů je velmi podobný tomu našemu, jen v něm mají příběhy větší
váhu. V tomto světě platí jedno pravidlo – takřka nic není nemožné, jen
je to proklatě drahé. Proto součástí vaší hry mohou být vzácné technologie,
okultní prvky, božstva a magie, výsledky biochemických pokusů, hororové
noční můry a i vyplnění některých vizí o budoucnosti lidstva. Prostě věci,
na kterých staví dnešní populární filmy. Vše bude podáno na podnose plném
možností obložených inspirací a zakrytých rouškou tajemství.
V knize bude také popsáno, jaká prostředí pro hru jsou vhodná, jak s nimi
pracovat a jak pro ně vybírat vhodné postavy. Budete mít k dispozici dostatek
inspirace podpořené texty, ilustracemi i příběhy, které se budou celou knihou
proplétat.
Návody
V koncepci projektu máme pevně zakotveno, že v knize bude dostatek návodů, teoretických textů a příkladů, aby byla hra pochopitelná i pro lidi, kteří nic podobného nikdy nehráli. Nezapomínáme ani na zkušené hráče a snažíme se do hry vnášet co nejvíce ze svých zkušeností z mnohaletého hraní a práce na jiných hrách, stejně tak jako studiem myšlenek jiných tvůrců a RPG teoretiků.
- Matouš Ježek 12.12.2007