Články

Více o Střepech snů

Pakliže jste už slyšeli o novém českém RPG Střepy snů, ale nevíte pořádně proč je tato hra zajímavá, nebo o čem vlastně je, tak jste na správné adrese. V tomto krátkém článku se vám na tyto otázky pokusím odpovědět.

Pravděpodobně jedna z prvních věcí, která vás ve spojitosti se Střepy Snů napadne: „proč by mě tato hra vůbec měla zajímat?“ Sám se o nejrůznější RPG i jejich tvorbu zajímám již nějakou dobu a vím, že nejrůznějších pravidel je tolik, že je člověk nikdy nemůže vyzkoušet všechny. Zároveň jsem přišel na to, že u většiny z nich nás to naneštěstí nemusí trápit. Já a můj dobrý přítel Erric jsme Střepy snů dělali s určitou vizí, jak by naše RPG mělo vypadat a co zajímavého a nového by hráčům mohlo nabízet. Nechtěli jsme dělat hru, která se v Čechách bude hrát jen z nedostatku konkurence. Chtěli jsme udělat systém, který je originální a zajímavý i ve srovnání s hrami na celém světě.

Našim hlavním cílem bylo vytvořit hru, která bude o tvorbě příběhu. O příběhu, kde postavy hráčů jsou hlavní protagonisté a jsou to hlavně oni, kdo určuje, jak se bude příběh vyvíjet. Většina pravidel se tedy zaměřuje na to vycházet při tvorbě příběhu, který se utváří během hry, z toho kým postava je, co je pro ni důležité a na čem jí záleží. Zároveň se snaží hráče podporovat v tom, aby to, co již v příběhu odehráli, vztahovali zpětně na postavu, ovlivňovali ji a působili na ni, čímž ji podporují, aby něco dělala dál a tím příběh někam posunovala. V této hře můžete vzít jed na to, že vaše postavy budou vždy v hlavních rolích. Teď, když se podíváte na název hry, vám už možná dojde souvislost. Střepy snů jsou převážně o snech. O tom po čem a proč toužíme, co musíme udělat nebo obětovat, abychom našeho snu dosáhli a jak nás cesta za tím, po čem prahneme, změní. Toto téma naleznete asi v různých podobách ve většině příběhů, aby také ne, je to téma, o kterém je celý život.

Nicméně ne každý život je zajímavý a my jsme chtěli, aby příběhy naší hry byly zajímavé. Proto jsme se snažili naši hru udělat tak, aby vytvářela dramatické filmové příběhy. Drama je v této souvislosti velmi důležité, protože hra zásadním způsobem ve svých mechanikách podporuje gradaci příběhu. Jít za svým cílem není jednoduché, kdyby to bylo jednoduché, nebylo by to zajímavé. Většina postav si bude muset postupně sáhnout na dno svých sil, nebo se uchýlit k činům, které by normálně nikdy nepodnikly. Některé z nich na svůj cíl možná ani nedosáhnou, protože třeba zjistí, že jsou na světě důležitější věci a nebo je jejich snaha bude stát život. Jsou přece věci, za které stojí zemřít. Ať to dopadne jakkoliv, vždy by měl být výsledek co nejzajímavější. Každé rozhodnutí postavy v této hře má nějaký význam. Určuje nejen to, jak se bude příběh dál vyvíjet ale i to, jaká postava vlastně je. A o tom celá hra je, kdo postavy jsou, jak se v klíčových momentech rozhodnou a proč.

V knize, kterou připravujeme, vám nabídneme návod na to, jak udělat hru takovou, aby odpovídala tomu, co jsem na předchozím odstavci popsal. Když jsme vymýšleli pravidla, dělali jsme je s jasným cílem. Mají produkovat hru, která bude zajímavá a bude vést k silnému příběhu. Příběhu, jehož autoři jsou všichni hráči u stolu a jehož hlavními hrdiny jsou postavy těchto hráčů.

- Pavel Kechajov 16.12.2007

<< zpět na články

 

© Midnight Theatre